trudeogdila02.jpg
sacre-nhs02.jpg

Trude Hareide Solhaug

Trude er 72-modell, har samboer og en sønn født i 2010. Hun har hatt mange hunder siden tenårene og har oppdrettet til sammen 28 valpekull fordelt på to raser. Trude har i dag sin andre hund av rasen spansk vannhund. En svært aktiv unghund som heter Noia. Trude har også hatt hunder av rasene petit basset griffon vendéen og briard i veldig mange år. Erfaringen med mange hunder sammen i gruppe gjennom flere år er veldig nyttig å ha med seg videre.

Trudes interesse for hund har alltid vært veldig allsidig. Hun har med egne hunder vært aktiv innen lydighet, agility, spor, rundering, blodspor og utstilling.

Trude er utdannet hundetrener ved Turid Rugaas' Internasjonale Hundetrenerskole. Hundetrenerskolen er ettårig og langt mer omfattende enn vanlig instruktørutdannelse. Skolen legger bl.a. vekt på etologi/hundens naturlige adferd, språk og signaler, ulike læringsprinsipper, problemløsning, kreativitet i trening og veldig mye annet. Trude er også utdannet rehabiliteringstrener i atferd hos Manimal/etolog Gry Løberg. I tillegg hun tatt første trinn i Bach Dyreterapeut utdannelse og deltatt på en rekke kurs og foredrag innen atferdsbiologi, trening og avl.

Trude har holdt kurs i mange år for Nesodden Hundeskole og tidligere for Nesodden Hundeklubb (som er nedlagt). Hun har hatt sentrale verv i flere raseklubber og lokal klubb. Hun har tidligere jobbet i Norsk Kennel Klub og som veterinærassistent i en dyreklinikk, samt som assistent i SFO og barnehage.

Trude er medlem av NAS (Norsk Atferdsgruppe for Selskapsdyr) og medlem av Hun om Hund kollega som drives av atferdsbiolog Emma M Garlant.

trudeogdila01.jpg